Kodin yksi tehtävä on mielestämme tarjota myös verkostoitumismahdollisuuksia.
Etenkin koulun aloittaessa pienten lasten vanhemmat haluavat verkostoitua
lasten luokkalaisten vanhempien kanssa. Vanhemmille tulisi tarjota koulun
puolesta matalan kynnyksen mahdollisuuksia tavata toisten lasten vanhempia, joissa
lasten vanhemmat voisivat verkostoitua keskenään. Vanhemmat voisivat
tällaisissa tilaisuuksissa esimerkiksi vaihtaa puhelinnumeroita, sopia lasten
harrastuskyydeistä, jakaa kokemuksia sekä saada myös vertaistukea lasten
kasvattamiseen.
Mietimme yhdessä, että omassa projektissamme
voisimme järjestää ja perustaa kouluumme erilaisia vertaistukiryhmiä. Koulu
voisi järjestää erilaisia vertaistukiryhmiä. Tällaisia ryhmiä voisi esimerkiksi
perustaa kouluun yksinhuoltajalasten vanhemmille, ADHD lasten vanhemmille tai
lukihäiriöstä kärsivien lasten vanhemmille.
Ekaluokan
alkaessa olisikin hyvä järjestää info-tilaisuus koulussa toimivista eri
vertaistukiryhmistä. Opettaja voisi kertoa ryhmien toiminnasta sekä kannustaa
vanhempia osallistumaan niihin rohkeasti.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaHeippa!
VastaaPoistaProjetkissanne erittäin positiivista on ajatus kodin ja koulun yhteistyön kehittämisestä. Olisi erittäin tärkeää, että päiväkoti ja koulu toimisivat tiiviisti yhteistyössä lapsen siirtyessä päiväkodista peruskouluun. Digitaalinen portfolio kuulostaa hienolta idealta.
Oletteko miettineet yhteisöllisen oppimisen teoriaa ja sen merkitystä projektillenne?
Ystävällisin terveisin Jenny, Maria ja Riikka