Hannele
Karikosken tutkimuksessa tarkastellaan lapsen koulunaloittamista siirtymänä
esiopetuksen kasvatusympärisöstä perusopetukseen ja vanhempien näkökulmaa
tähän. Tutkimuksen aihe liittyy läheisesti
ryhmätyömme aiheeseen.
Koulunaloittaminen on jokasyksyinen
yhteiskunnallisesti laaja tapahtuma, joka koskettaa ainakin kaikkia perheitä,
joilla on seitsemän vuotias lapsi. Tämä on yksittäiselle lapselle ja hänen
perheelleen ainutkertainen ja iso muutos elämään. ( Karikoski H. s. 13.) Tätä muutosta, lapsen siirtymävaihetta
sekä koulun ja kodin välistä yhteistyötä pidämme pohjana opintokokonaisuus
suunnitelmallemme. Koulunaloittamisen
myötä myös koko perheen arkielämä muuttuu.
Tätä ei mielestämme huomioida tarpeeksi koulunaloittamisen aikaan ja
monesti perheet jäävät ikään kuin kokonaan koululuokan ulkopuolelle.
Karikosken mukaan koulunaloittaminen tutkimusaiheena ei ole
juurikaan kiinnostanut suomalaisia tutkijoita. Erityisesti on laiminlyöty
vanhempien mielipiteiden ja kokemusten kuulemista lapsensa koulunaloittamista,
kouluun sopeutumisesta ja koulunkäynnistä. Tähän haluamme me osaltamme
vaikuttaa tässä Ooosan ryhmätyössä.
Vanhemmilla on päävastuu lastensa kasvattamisesta, ja heidän
lapsituntemustaan ja tietoja tarvitaan lapsen kouluun siirtymisessä. Koulun ja
kodin yhteistyö helpottaa opettajan opetustehtävää ja lapsen kouluun
sopeutumista ja koululaiseksi kasvuaan. Yhteistyö on hedelmällistä sekä
koululle ja opettajalle, että perhettä ja vanhempia ajatellen. Perheen ja
koulun keskinäisillä suhteilla on merkittävä vaikutus lapsen koulunaloittamisen
vaiheessa.
Lasten vanhempien ja opettajien keskinäisellä
vuorovaikutuksella on Bronfenbrennerin (1986a, 735) mukaan merkittävä vaikutus
lapsen kykyyn oppia ja menestyä koulussa. Yhteistyön ansiosta vanhemmat ovat
yleensä kiinnostuneita lapsensa koulunkäynnistä ja auttavat tarvittaessa kotona
lastensa koulutehtävissä. Miten voisimme neuvoa vanhempia esimerkiksi lasten
kotitehtävissä auttamisessa?
Yleensä kodin ja koulun yhteistyö aloitetaan ennen koulun
alkua tai ensimmäisinä koulupäivinä opettajan ja vanhemman tapaamisella, jossa
keskustellaan ajankohtaisista lapseen ja koulunaloittamiseen liittyvistä
asioista. Tämän tapaamisen jälkeen vanhemmat pitäisi pystyä pitämään mukana
lasten kouluelämässä. Monet asiat kuitenkin vaikeuttavat vanhempien
osallistumista yhteistyöhön. Vanhempien päivätyö on yksi tavallisimmista
syistä, joka rajoittaa vanhempien mahdollisuutta osallistua koulun ja kodin
väliseen yhteistyöhön. Tähän olisi hyvä keksiä vaihtoehtoisia toimintamalleja.
Lähde: Karikoski Hannele (2008). Lapsen koulun aloittaminen ekologisena siirtymänä. Vanhemmat informantteina lapsen siirtymisessä esiopetuksen kasvuympäristöstä perusopetuksen kasvuympäristöön. Oulun yliopisto.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti