lauantai 6. lokakuuta 2012

Lähdeaineistoa suunnitteluun


Hannele Karikosken tutkimuksessa tarkastellaan lapsen koulunaloittamista siirtymänä esiopetuksen kasvatusympärisöstä perusopetukseen ja vanhempien näkökulmaa tähän. Tutkimuksen aihe liittyy läheisesti  ryhmätyömme aiheeseen.

Koulunaloittaminen on jokasyksyinen yhteiskunnallisesti laaja tapahtuma, joka koskettaa ainakin kaikkia perheitä, joilla on seitsemän vuotias lapsi. Tämä on yksittäiselle lapselle ja hänen perheelleen ainutkertainen ja iso muutos elämään. ( Karikoski H. s. 13.) Tätä muutosta, lapsen siirtymävaihetta sekä koulun ja kodin välistä yhteistyötä pidämme pohjana opintokokonaisuus suunnitelmallemme.  Koulunaloittamisen myötä myös koko perheen arkielämä muuttuu.  Tätä ei mielestämme huomioida tarpeeksi koulunaloittamisen aikaan ja monesti perheet jäävät ikään kuin kokonaan koululuokan ulkopuolelle.
Karikosken mukaan koulunaloittaminen tutkimusaiheena ei ole juurikaan kiinnostanut suomalaisia tutkijoita. Erityisesti on laiminlyöty vanhempien mielipiteiden ja kokemusten kuulemista lapsensa koulunaloittamista, kouluun sopeutumisesta ja koulunkäynnistä. Tähän haluamme me osaltamme vaikuttaa tässä Ooosan ryhmätyössä.

Vanhemmilla on päävastuu lastensa kasvattamisesta, ja heidän lapsituntemustaan ja tietoja tarvitaan lapsen kouluun siirtymisessä. Koulun ja kodin yhteistyö helpottaa opettajan opetustehtävää ja lapsen kouluun sopeutumista ja koululaiseksi kasvuaan. Yhteistyö on hedelmällistä sekä koululle ja opettajalle, että perhettä ja vanhempia ajatellen. Perheen ja koulun keskinäisillä suhteilla on merkittävä vaikutus lapsen koulunaloittamisen vaiheessa.

Lasten vanhempien ja opettajien keskinäisellä vuorovaikutuksella on Bronfenbrennerin (1986a, 735) mukaan merkittävä vaikutus lapsen kykyyn oppia ja menestyä koulussa. Yhteistyön ansiosta vanhemmat ovat yleensä kiinnostuneita lapsensa koulunkäynnistä ja auttavat tarvittaessa kotona lastensa koulutehtävissä. Miten voisimme neuvoa vanhempia esimerkiksi lasten kotitehtävissä auttamisessa?

Yleensä kodin ja koulun yhteistyö aloitetaan ennen koulun alkua tai ensimmäisinä koulupäivinä opettajan ja vanhemman tapaamisella, jossa keskustellaan ajankohtaisista lapseen ja koulunaloittamiseen liittyvistä asioista. Tämän tapaamisen jälkeen vanhemmat pitäisi pystyä pitämään mukana lasten kouluelämässä. Monet asiat kuitenkin vaikeuttavat vanhempien osallistumista yhteistyöhön. Vanhempien päivätyö on yksi tavallisimmista syistä, joka rajoittaa vanhempien mahdollisuutta osallistua koulun ja kodin väliseen yhteistyöhön. Tähän olisi hyvä keksiä vaihtoehtoisia toimintamalleja.

Lähde: Karikoski Hannele (2008). Lapsen koulun aloittaminen ekologisena siirtymänä. Vanhemmat informantteina lapsen siirtymisessä esiopetuksen kasvuympäristöstä perusopetuksen kasvuympäristöön. Oulun yliopisto.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti