maanantai 22. lokakuuta 2012

Lopullinen suunnitelma yhteistyön aloittamiselle koulun ja kodin välillä

Johdanto

Ajatus jouhevasta koulunaloituksesta ekaluokkalaisen koko perheelle lähti esi-ja alkuopetuksen luennolta, jossa heräsimme ajattelemaan päiväkodin ja koulun nivelvaiheen suurta toimintakulttuurieroa. Päiväkotiin vietäessä vanhemmat ovat pienen lapsen parhaat tuntijat ja vanhemmille sekä lapselle on järjestetty tutustumisjakso päiväkodin aloittamisen helpottamiseksi. Kouluun mennessä opettajat kertovat vanhemmille koska he voivat tulla lapsiaan koulusta hakemaan ja sen jälkeen ovi luokkaan sulkeutuu ja muuri muurataan koululaitoksen ja vanhempien väliin, kuten esi- ja alkuopetuksen kurssin luennoitsija Virpi  Louhela (10.10.2012) koulunaloittamista kuvasi omien kokemustensa pohjalta äitinä ja opettajana.

Halusimme tämän projektin myötä antaa ensimmäisen luokan opettajalle työvälineitä rakentaa kestävää ja hyvin toimivaa yhteistyötä alusta asti lapsen huoltajien kanssa. Myös huolellinen perhetyminen uuteen luokkaan yhdessä esikouluopettajan tai opettajien kanssa auttaa suunnittelemaan opetusta sen pohjalle, mitä lapset jo osaavat.

Suunnitelmassamme haluamme myös tarjota mahdollisuuksia niille vanhemmille, jotka haluavat ja tarvitsevat koulusta tukea oman lapsensa koulutaipaleen alussa, mutta toivomme tämän jakson olevan hyödyllinen yhteistyönaloitus ihan jokaiselle vanhemmalle. Haluamme myös, että jo heti ensimmäisistä koulupäivistä asti vanhemmat kokevat olevansa osa omien lastensa koulutyötä sekä osa kouluyhteisöä.

Luottamuksellinen ja samaan päämäärään pyrkivä yhteistyö kodin ja koulun välillä ajaa kaikkien etua ja helpottaa tavoitteeseen pääsemistä. Jakson aikana on tärkeää myös arvostaa jokaista kotia ja niitä lähtökohtia josta lapset tulevat.

Yhteistyön lisäämiseksi olemme suunnitelleet yhteistä hieman virallisempaa ohjelmaa ja myös toiminnallisempia ja vapaamuotoisempia tilaisuuksia tutustua vanhempiin, oppilaisiin, opettajiin ja muihin koulunsa aloittavien tärkeisiin ihmisiin.


Jakson suunnitelma

Mikäli olisi mahdollista yhteistyö aloitettaisiin jo esikoulusta alkaen, jolloin esikoulunopettaja ja luokanopettaja tutustuisivat toistensa työtapoihin ja siihen, mitä oppilaat jo osaavat sitten koulunsa aloittaessaan. Esikoulunpuolella voitaisiin myös tavata jo vanhempia, jolloin tultaisiin tutuiksi jo ennen ensimmäistä koulupäivää. Suunnittelimme myös esikoululaisille mahdollisuutta tulla tutustumaan opettajan luokkaan ja silloisiin oppilaisiin ja ehkä tekemään jopa joitakin oikeita koulutehtäviä eppuluokkalaisten avustamana.

Ensimmäinen koulupäivä on jännittävä sekä oppilaalle että vanhemmalle ja ensimmäisenä koulupäivänä suunnitelamssamme on mahdollisuus sille, että vanhemmat saavat tulla luokkaan katsomaan miten työskentely lähtee sujumaan. Tällä toimintamallilla pyritään siihen, että vanhempien on lupa tulla luokkaan ja saada mahdollisuus tavata opettajaa ja nähdä hänen työskentelytapojaan.

Hyvin pian koulun alettua järjestettäisiin vanhempainilta, jossa käydään läpi yhdessä vanhempien kanssa keskustellen koulun arkeen liittyviä asioita, läksyjen tekemiseen liittyvät vastuut ja opettajan käyttämät opetusmenetelmät. Tässä hieman virallisemmassa vanhempainillassa myös esiteltäisiin suunnitelmaamme kuuluvat vanhempien vertaistukiryhmät, jotka järjestetään yhteistyössä muiden lähialueen koulujen kanssa. Vanhempainillassa on tärkeää myös korostaa sitä, että tiivis yhteistyö koulun ja kodin välillä palvelee kaikkien etua ja luottamus on ensisijaisen tärkeää yhteistyön molemmin puolin.

Virallisemman vanhempainillan lisäksi haluaisimme järjestää vapaamuotoisemman vanhempainillan, joka rakentuisi jonkin toiminnan ympärille ja voisi olla virallista vanhempainiltaa vetovoimaisempi ja osallistavampi, jolloin vanhempien olisi mukavaa tulla yhdessä lasten kanssa tilaisuuteen. Vanhempianilta voisi tapahtua jonkin urheiluharrastuksen tai vaikkapa koulun pihatalkoiden tai nyyttikestien lomassa.

Suunnittelimme myös luokalle omaa blogia, jossa aluksi opettaja kertoo päivien kulusta ja antaa vinkkejä kotiläksyihin ja suunnittelimme blogista ns. "digitaalista reissuvihkoa", jolloin tiedotteet tulevat blogiin näkyville ja vanhemmat voivat blogin kautta olla helposti yhteydessä opettajaan. Blogin kautta yhteydenoton kynnys saattaa olla joillekin vanhemmille matalampi, mutta on toki selvää että blogi ei voi olla ainut viestntäkanava opettjan ja oppilaiden välillä.

blogiin olisi tarkoitus myös tehdä jokaiselle oppilaalle omat digitaaliset portfoliot, joihin liitetään esimerkiksi kuvia tehdyistä töistä ja vaikkapa omia kirjoitelmia tai muita taidonnäytteitä. Oppilaiden tuotokset ovat siis helposti vanhempien nähtävillä ja säilyvät blogissa koko koulun ajan ja sen jälkeenkin. 

Halusimme lisätä blogiin vielä kotiläksypankin eli apua ja vinkkejä kotiläksyjen tekemiseen niin oppilaille itselleen kuin vanhemmillekin, jotta asioita käsitellään kotona ja koulussa samalla tavalla. Kotiläksypankki voisi sisältää esimerkiksi äänitiedostoja, joista voi tarkistaa englannin sanojen lausuntaa tai videon geometristen muotojen nimeämisestä ja tunnistamisesta.

Jaksomme tähtää siihen, että vanhemmat ovat aktiivisesti mukana lastensa koulunkäynnissä ja antavat lapsille aikaa tehdä yhdessä asioita, mikä nykyisin ei ole välttämättä aina itsestäänselvyys vanhempien ollessa vanhemmuuden ja työn ristipaineessa. Pienten oppilaiden vanhemmille suunnittelimme yhteistä etätyöpäivää lastensa kanssa, jolloin perhe yhdessä tekee jonkin annetun tehtävän kotona. Etätyöpäivän toivottaisiin kannustavan yhdessäoloon, yhdessä opiskeluun sekä kodin ja koulun yhteisiin koulutehtäviin tai vaikkapa kokonaisiin projekteihin. Etätyöpäivä katkaisisi perinteistä arkityöskentelyä niin vanhemmilla kuin lapsillakin. 

Jakson pohdintaa

Suunnitelmassamme on pyritty huomiomaan mahdollisimman laajasti erilaisia perheita/vanhempia, ja heille sopivia yhteistyötä kehittäviä toimintamalleja. Uskomme, että ideat soveltuvat hyvin koulunarkeen ja ovat helposti toteutettavissa, mutta tietenkin vanhemmilla on suuri vastuu käytännössä suunnitelmien onnistumisessa. 

Ajattelimme, että koulussa vanhemmat voisivat opettajan kanssa miettiä heille sopivimpia toimintamalleja, jolloin vanhemmat saavat vaikuttaa siihen, että mielikuvat vanhempainilloista ja muusta yhteisestä tulisi mielekkäämmäksi ja näihin tilaisuuksiin olisi mukava tulla. Kodin ja koulun yhteistyö on aiheena todella laaja, ja siksi pyrimme rajaamaan ideat niiden toteuttamiskelpoisuuden mukaan ja ottamaan huomioon, mikä tavoite yhteistyöllä oikeastaan on.

Ryhmätyön arviointia

Ryhmätyömme sujui todella hyvin. Saimme aikaan paljon hyviä ja toteuttamiskelpoisia ideoita. Ryhmässä keksimme paljon luovia ideoita, jotka ei olisi tullleet yksin pähkäillessä mieleen. Pyrimme hyödyntämään suunnitelmassamme myös paljon teknologiaa ja kehittelemään ideoita vahvasti tulevaisuuteen katsoen ja arvioiden niitä mahdollisuuksia ja tarpeita tämänhetkisen osaamisemme tasolla. 

Saimme mukavasti palautetta suunnitelmastamme omalta arvioijaltamme sekä kanssaopiskelijoiltamme kauppaleikissä viimeisellä OOOSA-luennolla ja näden palautteiden pohjalta oli hyvä hioa omaa suunnitelmaamme ja luoda idearkas ja toivottavasti käyttökelpoinen jakso.












1 kommentti: