sunnuntai 14. lokakuuta 2012

Oppimisen seuraaminen ja digitaalinen portfolio

Olemme esittäneet jo joitain malleja ja keinoja, siitä millaisia keinoja vanhemmilla on seurata oppilaiden koulunkäyntiä sekä siellä tehtyjä töitä. Yksi hyvä vaihtoehto, joka kehittäisi myös kodin ja koulun yhteistyötä  voisi olla oppilaiden omat digitaaliset portfoliot.

Digitaaliset portfoliot voitaisiin luoda jokaiselle oppilaalle jo heti ykkösluokan alussa. Digitaalisiiin portfolioihin kerättäisiin kaikki eri oppiaineissa tehdyt tärkeimmät tuotokset sekä muuta digitaalista materiaalia. Portfoliot voisi olla luettavissa esimerkiksi luokan omassa blogissa yhteisten salasanojen takana. Tuotoksia voisi siis lukea ja jakaa teknologian välityksellä luokan keskuudessa.

Tietotekniikan mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa kirja esittelee digitaalisen portfolion hyötyjä ja käyttöä pedagogisessa tarkoituksessa. Kirjassa viitataan siihen, kuinka koulussa tehtyjen perinteisten paperisten portfolioiden ongelmana ovat esimerkiksi niiden esittelyn suppeus sekä niiden säilyttäminen/säilyminen pidemmällä aikavälillä. Toisaalta myös tiedon välittyminen sekä tiedon jakaminen eivät onnistu peinteisissä portfolioissa yhtä hyvin kuin nykyaikaisissa digitaalisissa portfolioissa.

Digitaalisissa portfolioissa tietoa säilytetään ja hallitaan tietoteknologian keinoin. Digitaalinen portfolio mahdollistaa materiaalin tuottamisen monimedisesti: ääninä, videoina, teksteinä ja kuvina. Materiaalia on monipuolista tuottaa ja tieto säilyy pitkään tallessa digitaalisessa portfoliossa. Digitaalisten portfolioiden välityksellä oppilaiden ja vanhempien on helpompi seurata yhdessä koulutyötä.  Oppilailla on myös helppo mahdollisuus esitellä omaa opiskeluaan ja töitään paremmin kotiväelle digitaalisen portfolion avulla.

Lähde:  Marjattta Kangassalo. (2001) Tietotekniikan mahdollisuuksia varhaiskasvatuksessa.

1 kommentti: