sunnuntai 14. lokakuuta 2012

Pehmeälasku eskarista ekaluokalle

Suunnittelimme jaksomme alkavaksi jo eskariajoilta, jolloin lastentarhassa työskentelevä esikoulunopettaja ja tuleva luokanopettaja yhdessä rakentaisivat lapselle pehmeän laskun kahden tyystin erilaisen toimintakulttuurin väliin. Oppilaathan pääsevät yleensä käymään tulevassa luokassaan ja tutustumaan hieman opettajaan, mutta me ideoimme esikoululaisille mahdollisuuden käydä yhtenä päivänä tutustumassa oikean ekaluokan toimintaan ja tulevaan opettajaan, jolloin lapsi tietäisi edes hieman mitä odottaa koulun alkaessa.

Pirjo Forss-Pennanen on väitöskirjassaan Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista (2006) tutkinut kahden opetusinstituution toimintakulttuurin eroja ja sitä miten koulun aloittamista voitaisiin saada sujuvammaksi. Avain asemassa hänen mukaansa on päiväkodin ja koulun yhteistyö, jolloin kumpienkin puolien toimintatavat käsitellyt aiheet ovat tiedossa ja opetus voidaan siten pohjata jo opittuun asiaan ja jokainen lapsi saa siten yksilöllisesti etenevää opetusta.

Jaksomme kantavana teemana on myös vanhempien huomiointi koulun aloituksessa ja tämä päiväkodin   ja koulun välinen yhteistyö rauhoittaisi varmasti myös vanhempia sen suhteen, että lapsen opettaminen on selvä jatkumo. Ehdottaisinkin, että omaan tutustumisjaksoomme kuuluisi myös jokin esikouluopettajan ja luokanopettajan yhteinen puheenvuoro esimerkiksi jakson alkuun sijoittuvassa vanhempainillassa tai mikäli yhteistyön juuret saataisiin kunnolla jo esikouluaikaan, voitaisiin vanhempia tavata jo esikoulun puolella.

Lähde: Forss-Pennanen, P. (2006).Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista. Yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä. Chydenius-instituutin tutkimuksia. Jyväskylän yliopisto.

-Anniina

1 kommentti: